Artikkel

Kultur er et viktig konkurransefortrinn

Mange argumenterer for at kultur er det eneste varige konkurransefortrinnet. Dette fortrinnet ønsker FINN.no å beholde, og kulturen deres står derfor høyt på prioriteringslisten.

Denne artikkelen ble først publisert 15.10.17, og oppdatert 09.07.19.

Dine største konkurrenter kan kopiere så å si alt du gjør og over tid ta fra deg et hvilket som helst konkurransefortrinn. Unntaket er organisasjonskulturen.

Til tross for at det ikke er mulig å ta patent på kultur eller holde oppskriften hemmelig, er en organisasjonskultur vanskelig å kopiere. Nøyaktig samme verdier, holdninger, forhold til kolleger og sosiale aktiviteter vil kunne skape en lignende kultur, men aldri helt identisk. I FINN.no er de stolte av kulturen sin, og den skal gjøre at arbeidsplassen skiller seg ut.

– Kulturen i FINN.no skal være et konkurransefortrinn, sier HR-direktør Monica Hammer 

En kombinasjon av salgs- og tech-kultur

FINN.no hadde en mer kommersiell profil for 19 år siden, men siden den gang har selskapet utviklet seg til å bli et av Norges største tech-miljøer. Kulturen har utviklet seg kontinuerlig gjennom årene som FINN.no har eksistert.

– Vi har tatt vare på det beste fra salgskulturen. Vi er fremdeles veldig sosiale, gjør mye sammen og er en sulten organisasjon, men samtidig har vi ikke den samme ekstroverte salgskulturen lenger, sier hun.

Selv om selskapet består av nesten 400 medarbeidere, er HR-direktøren opptatt av at de må stå menneskene nært. En jobb skal ikke bare være en jobb.

– Vi skal ha en nærhet til folkene i FINN.no selv om vi er mange, og det kan godt være en familiefølelse på kontoret. Vi er ikke et helt A4-selskap eller veldig corporate, slår Hammer fast. – Vi har en ganske folkelige og nedpå kultur.

God kultur gir bedre resultater

I tillegg til å være et konkurransefortrinn som er vanskelig å kopiere, er en god kultur et svært attraktivt konkurransefortrinn. En god kultur vil tiltrekke nye talenter, beholde dyktige medarbeidere og ikke minst gi medarbeidere motivasjon til å prestere høyt.  

– Vi har en grunnleggende tanke om at du jobber mer og bedre dersom du er stolt av det du gjør. Engasjerte folk går den ekstra mila, og det gjør vi her, forklarer Hammer.

Selskapet arrangerer fagkvelder, kompetansefestivalen Finurlig og feirer stort og smått sammen.

– Vi som jobber her har et stort engasjement, og det er kanskje det som kjennetegner oss best. Vi er stolte av det vi gjør, og vi er stolte av FINN.no, sier Hammer.