Artikkel

Gir 1 prosent av inntekten til veldedige formål

Marius Mæle i SOCO mener alle burde burde gjøre litt for fellesskapet. Selskapet satser også hardt på intern kultur, og sier aldri nei til interne initiativ.

Hva gjør SOCO?

SOCO jobber med testing av systemer, såkalt software-testing. I dag er vi 40 konsulenter, og i fjor omsatte vi for 80 millioner kroner. Da vi passerte 25–30 medarbeidere la vi vekk vekstambisjonene; vi hadde rett og slett ikke behov for å bli særlig større. Vi jobber relativt «smalt» med et fåtall store kunder, som Skatteetaten, Stortinget, Sparebank1, Norwegian og Ruter.

Dere ble tidligere nominert til en spesialpris for å ta et aktivt samfunnsansvar. Hvorfor er det viktig for dere å vise samfunnsengasjement?

Hvis alle selskaper og enkeltpersoner gjør litt mer for fellesskapet, blir verden en fantastisk plass – det har vi klokkertro på! Selv velger vi å donere 1 prosent av omsetningen til et veldedig formål eller organisasjon. De siste årene har vi støttet Deaf Aid, en organisasjon som jobber for å bedre livskvaliteten til døve i Kenya. I tillegg samarbeider vi med Unicus. De gjør faktisk det samme som oss, altså testing av software, men forskjellen er at konsulentene i Unicus har Aspergers syndrom. Vi bidrar med flere forskjellige prosjekter for Unicus.

Hvordan fungerer sistnevnte samarbeid?

Veldig bra! Noen kunder tenker de skal ha en rabatt ettersom vi bruker konsulenter med Aspergers, men vi ønsker at alle kunder og samarbeidspartnere skal ha samme forventninger til leveransen, uansett hvem som står bak arbeidet. Unicus er knallgode på det de jobber med, derfor er det ingen som skal tenke at arbeidet blir under pari. I flere prosjekter har Unicus faktisk levert mye raskere enn forventet, så de står ikke tilbake for noen.

Setter de ansatte pris på disse prosjektene?

Ikke bare setter pris på, jeg tror det virkelig betyr noe. Vi gjør masse bra hos kundene, men våre medarbeidere ønsker å ta et kollektivt ansvar utover bare selskapet og seg selv. Jeg tror også samfunnsengasjementet har vært avgjørende i valget av oss som arbeidsgiver. Ikke nødvendigvis alene, men som en del av hele «pakka».

Hvordan velger dere hvilke prosjekter dere skal satse på?

Alle får bidra: Vi møtes, diskuterer og stemmer på hva vi skal støtte. Da vi startet valgte vi Deaf Aid, og vi har fortsatt samarbeidet for å skape kontinuitet. Vi besøkte Deaf Aid i Kenya sist i 2016, og der kunne vi virkelig se at vi utgjør en forskjell. Nå har over 50 døve kenyanere har gått softwareskolen SOCO Academy – noen av dem har fått praksisplasser, andre har fått jobber. Det er rett og slett fantastisk å kunne bidra med ekspertisen vår.

Dere ble kåret til Norges beste arbeidsplass i kategorien 20–49 medarbeidere. Med så mange eksterne konsulenter, hvordan skaper dere et godt arbeidsmiljø?

Det er det mange som spør om. Med tanke på at vi har folk plassert «ute» blant kunder, møtes vi relativt ofte. I tillegg har vi flat struktur og kort vei til lederne. Grunnfilosofien vår spiller også en rolle, og vi forsøker å skape stor grad av likhet og åpenhet. Lønnsmodellen er lik for alle. Stillingstitlene er også de samme – vi blåser i alder og gir titler basert på kompetanse. I tillegg har alle medarbeidere eierandeler og er bokstavelig talt investerte i driften. Til slutt vil jeg påpeke friheten vi har: Alle som jobber i SOCO kan jobbe så mye eller lite de vil – så lenge vi får levert det vi skal til kundene våre. Vi har flere på permisjoner og lengre ferier – vi stoler på våre medarbeidere.

Hvilke andre tiltak gjør dere for å skape trivsel?

Vi setter enormt pris på engasjement. Hvis du vil noe, hjelper vi til så godt vi kan for å få det til. Testradar er et eksempel på et initiativ fra en medarbeider som ble til noe veldig bra. Vi har kjempeflinke folk, men hvis du begynner å sette flinke folk i altfor stramme rammer, begrenser du potensialet. Derfor sier vi nesten aldri nei til initiativ.

Er god kultur lønnsomt?

Ja, absolutt! Ved å bygge den rette kulturen, kommer lønnsomheten av seg selv. Det er kanskje enklere sagt enn gjort, men i den posisjonen vi er i nå brukes det knapt tid på å diskutere penger og økonomi.

Hva vil du si til ledere som ser på god arbeidskultur som en unødvendig utgift?

Da vil jeg si du ikke har skjønt et grunnleggende premiss for å drive en organisasjon. Arbeidsplassen består av mennesker som må trives for å gjøre en god jobb. Folk har følelser, familier og utfordringer, og som leder er det viktig å ta det til seg.

Hovedbilde fra venstre: Kenneth Stensrud Olsen, Keyhan Farahaninia og Marius Mæle. Resterende bilder er fra SOCO.