Artikkel

EVP i praksis: Slik bygger Lerøy et medarbeiderløfte som lever

Hvordan kan vi bygge et Employer Brand som skaper tillit og stolthet? Lerøy har tatt grep for å styrke sin posisjon som attraktiv arbeidsgiver i markedet. Gjennom et strategisk og innsiktsdrevet arbeid har konsernet utviklet sitt medarbeiderløfte (EVP – Employee Value Proposition) som skal leve i hverdagen og bidra til å tiltrekke, utvikle og beholde de rette menneskene. 

Hvorfor EVP?

Lerøy er et globalt konsern med 6000 ansatte, hvorav 4000 jobber i Norge. Med en helintegrert verdikjede og tilstedeværelse i 17 land, har selskapet et behov for å kommunisere tydelig hvem de er som arbeidsgiver.  

– Medarbeiderløftet i Lerøy handler om den totale verdien vi gir våre ansatte, og må være forankret både internt og eksternt for å være troverdig, forteller Mona L. Willumsen, Employer Branding & Recruitment Manager i Lerøy Seafood Group.  

EVP-prosjektet springer ut fra et ønske om å sikre at innsiden stemmer med utsiden, og at det Lerøy lover i rekrutteringsprosesser faktisk gjenspeiles i medarbeideropplevelsen. 

Suksessfaktorer i arbeidet

Tverrfaglig samarbeid mellom avdelingene på HR, Brand & Innovation, grafisk, internkommunikasjon og Talent Development har vært avgjørende for å bryte ned siloer og sikre felles retning i prosjekt. Arbeidet har vært datadrevet med omfattende bruk av medarbeiderundersøkelser fra Great Place To Work, pulsmålinger, dybdeintervjuer og personas-analyser, noe som har gitt et solid beslutningsgrunnlag.  

– Det å jobbe tverrfaglig på denne måten har gjort at vi kan bygge en sterk og gjenkjennbar Employer Brand. Det har også bidratt til å forhindre siloer innad i Lerøy, forklarer Mona. 

EVP er tett koblet til Lerøys kjerneverdier og forretningsmål, og effekten måles gjennom konkrete KPI-er som turnover, sykefravær, Great Place to Work sin medarbeiderundersøkelse og eksterne kåringer.  

Great Place to Work har deltatt i prosessen med å utvikle Lerøys medarbeiderløfte gjennom rådgiving og fasilitering av workshops. Lerøy la grunnlag for bred involvering internt med formål om å styrke eierskapet til EVP-arbeidet, for senere å kunne integrere arbeidet i hele virksomheten – fra toppledelsen og ut til avdelingen mot ledere og ut til medarbeidere.

På den måten har GPTW og Lerøy bidratt til å forankre arbeidet både hos konsernledelsen og blant relevante interessenter internt i Lerøy.  

Trenger dere hjelp med å utvikle en Employer Branding-strategi som leverer? Les mer her.

Tre kjerneelementer i Lerøys EVP 

  1. Læring og utvikling 
    Lerøy skal legge til rette for utvikling uansett livsfase og situasjon. Dette innebærer at medarbeidere opplever interessante oppgaver, men også faglig og personlig utvikling. Dette er et viktig grep for å møte fremtidens behov og sikre intern mobilitet. 

  2. Ledelse og kultur 
    Lerøy skal være en trygg arbeidsplass som skaper arbeidsglede og engasjement. Våre ledere skal utøve tydelig og nær ledelse som bidrar til et godt arbeidsmiljø og arbeidsglede hos våre medarbeidere. Verdiene – åpen, ærlig, ansvarlig og skapende – skal prege både beslutninger og samhandling.

  3. Samfunnsoppdrag og stolthet 
    Vi er stolte av å være en del av løsningen på en global utfordring. Lerøy har et sterkt engasjement for både miljø og samfunn og er stolte av å kunne bidra til en sunnere befolkning lokalt og matforsyning globalt. 

Fra strategi til praksis 

EVP er ikke bare et dokument som skal legges i en mappe merket «Strategi», eller som kun skal stå på hjemmesiden. Om det skal gi noen effekt må det leve i organisasjonen, og i alt man gjør. Da er det viktig å sikre eierskap og at den kommuniseres godt ut til alle som jobber på kontor, ute på anlegg, eller er på båt.

Lerøy implementerer medarbeiderløftet gjennom lederutviklingsprogrammer, samlinger for nyansatte, medarbeidersamtaler og synliggjøring i stillingsannonser og karrieresider. Effekten måles kontinuerlig via medarbeiderundersøkelser, turnover, sykefravær og eksterne kåringer – og mye av utbyttet ser de kanskje allerede til neste år. 

Hva kan vi lære av Lerøy?

Lerøys EVP-arbeid viser verdien av tverrfaglig samarbeid mellom HR og marked når det kommer til Employer Branding. Et godt Employer Brand kommer innenfra, ved å kombinere datadrevet innsikt med kontinuerlig justering og standardiserte prosesser, har de klart å skape et medarbeiderløfte som er relevant, troverdig og tilpasningsdyktig.

– Når Lerøy jobber systematisk med medarbeiderløftet basert på innsikt, sikrer de grunnlaget for å kunne bygge et sterkt Employer Brand hvor det de kommuniserer ut stemmer overens med de ansattes egne opplevelser, forteller Jannike Larsen Hjelle, Head of Commercial i Great Place To Work.  

– Dette er Employer Branding i praksis, og et godt eksempel på hvordan kultur og ledelse kan styrkes gjennom strategisk kommunikasjon.