Employer branding handler om hvordan folk og omgivelser oppfatter din organisasjon som arbeidsgiver, uavhengig av hvilke produkter og tjenester som leveres.
Det handler om bildet din organisasjon klarer å skape som et “Great Place To Work” blant ansatte og viktige stakeholdere i markedet.
Bli et Great Place To Work
72%
av rekruttere verden over mener employer branding er en viktig suksessfaktor ved ansettelser.
#1 hindring
kandidaters opplevelse gjennom søk etter jobb er at det er vanskelig å finne informasjon som forteller hvordan det er å jobbe for organisasjonen.
Kandidater stoler på organisasjonens ansatte
3x mer
enn selskapsinformasjon når det handler om kultur og hvordan opplevelsen av arbeidsmiljøet er.
75%
av jobbsøkere vurderer employer brand før de søker på stillinger.
Sertifisering som et Great Place To Work
![Tjenesteside Sertifisering 3](https://www.greatplacetowork.no/hs-fs/hubfs/2024/Tjenestesider/Sertifisering/Tjenesteside%20Sertifisering%20%203.png?width=1080&height=1080&name=Tjenesteside%20Sertifisering%20%203.png)
Sertifisering som et Great Place To Work kan benyttes for å sette konkrete mål for medarbeideropplevelsen i organisasjonen, bygge stolthet internt og synliggjøre organisasjonen som en attraktiv arbeidsplass, leverandør og samarbeidspartner.
Berggård Amundsen & Co bruker Great Place To Work sertifiseringen aktivt i sin merkevarebygging
Hva er en attraktiv arbeidsplass?
En attraktiv arbeidsplass er en organisasjon folk har lyst til å jobbe for - gjerne over lengre tid.
Å skape en attraktiv arbeidsplass krever en ledergruppe som er bevisst og villig til å investere tid og ressurser i å bygge en sterk kultur.
Les mer om dette i bloggen "Skjønnhet kommer innenifra"
3 grunner til å ha fokus på employer branding
![To menn med kaffekopp lener seg mot bord](https://www.greatplacetowork.no/hs-fs/hubfs/2024/Stock%20photos/Stock%20fotos%201080x1080%20png/To%20menn%20med%20kaffekopp%20lener%20seg%20mot%20bord.png?width=1080&height=1080&name=To%20menn%20med%20kaffekopp%20lener%20seg%20mot%20bord.png)
82 % av ansatte i Norges beste arbeidsplasser sier de ønsker å arbeide der over lang tid
94% av ansatte i Norges beste arbeidsplasser sier at alt tatt i betraktning er dette et flott sted å arbeide
Organisasjoner med fokus på de sosiale aspektene (ESG) kan vise til en meravkastning på mer enn 3 % årlig
Hva er deres merkevareidentitet?
Merkevareidentitet handler om tre ting:
- Hva slags arbeidsgiver vi ønsker å være?
Egen kultur må være en sentral del av strategien
- Hvordan opplever ansatte oss som arbeidsgiver?
Å gjennomføre medarbeiderundersøkelser er det viktigste verktøyet dere har får å få informasjon om hvordan det står til med kultur og ledelse i organisasjonen. - Hvordan oppfatter markedet oss som arbeidsgiver?
Kartlegg hvordan markedet oppfatter organisasjonen og hva som forventes av arbeidsplasser i dag.
Nasjonal Tillitsindex
![Nasjonal tillitsindeks vs. NBA 2023](https://www.greatplacetowork.no/hs-fs/hubfs/2023/Nasjonal%20Tillitsindeks/Nasjonal%20tillitsindeks%20vs.%20NBA%202023.png?width=1080&height=1080&name=Nasjonal%20tillitsindeks%20vs.%20NBA%202023.png)
Vi måler kvaliteten på relasjoner og tillit i norsk arbeidsliv annethvert år.
Norges beste arbeidsplasser ligger godt over gjennomsnittet av norsk arbeidsliv.
Organisasjoner som jobber for å skape en god arbeidsplass gjennom tillitsbasert ledelse opplever høyere grad av tillit hos ansatte.