Fra 1. januar 2026 trer nye endringer i kraft som tydeliggjør arbeidsgivers ansvar for det psykososiale arbeidsmiljøet. Dette innebærer tydelige krav og forventninger, arbeidsmengde og -press, emosjonelle krav og belastninger, samt støtte og hjelp i arbeidet.
Områdene som nå blir presisert i loven, er områder som forskningsmessig viser seg høyt knyttet til sykefraværet. Tanken er at presiseringen kan være en støtte for hva ledelsen må være spesielt bevisst i forebygging av sykefraværet. Gjennom presiseringen av kravene, fremhever arbeidsmiljøloven også at psykososialt arbeidsmiljø ikke kun er et HMS-tema. Det er et ledelsesansvar, og et spørsmål om strategi.
Et psykososialt arbeidsmiljø handler om hvordan mennesker opplever relasjoner, samhandling og trivsel på arbeidsplassen. Det inkluderer:
Det psykososiale arbeidsmiljøet omhandler psykologiske og sosiale forhold som relasjoner og samhandling, men også organisering av arbeidet og formen på arbeidsoppgavene. Det handler om arbeidet og utførelsen av dette, og skal ikke forveksles med kun trivsel.
Psykososialt arbeidsmiljø er en del av virksomhetens sosiale kapital – summen av verdier, normer og adferd som styrker eller svekker tillit, samhandling og engasjement. Et sterkt fellesskap og høy grad av tillit gir økt produktivitet, innovasjon og trivsel.
For HR og ledere betyr dette at arbeidet med psykososialt arbeidsmiljø må inn i strategien. Dette handler om å klargjøre ansvaret for arbeidsgivere når det kommer til å håndtere psykososiale risikofaktorer på arbeidsplassen. Disse innebærer, men er ikke begrenset til:
Du kan lese mer om dette på lovdata.no
Dette gir HR og ledere et tydeligere mandat til å jobbe systematisk med psykologiske og sosiale forhold på arbeidsplassen – ikke bare som et etisk ansvar, men som en integrert del av virksomhetens drift og strategi. Det er ingen nye krav for ledelsen eller HR, men det viser at psykososialt arbeidsmiljø bør være en del av strategisk planlegging, lederutvikling og medarbeiderundersøkelser.
Det kommer kanskje ikke som et sjokk at vi i Great Place To Work ønsker denne tydeliggjøringen velkommen. 30 års erfaring med måling av sammenhengen mellom kultur, ledelse og resultater forteller oss at psykososialt arbeidsmiljø har alt å si for både trivsel på jobb og resultater for bedriften. Vår minirapport om fordelen ved psykisk sunne arbeidsplasser i viser at virksomheter med høy grad av psykologisk trygghet, tillit og rettferdighet oppnår:
Vil du lese hele minirapporten om forretningsmessige fordeler med psykisk sunne arbeidsplasser? Den finner du ved å trykke her.
Presiseringen er ikke kun en tydeliggjøring av ansvaret for HR og ledere. Den tydeliggjør også mulighetene som finnes. Et godt psykososialt arbeidsmiljø er en investering i mennesker, kultur og konkurransekraft. Virksomheter som tar dette på alvor vil bygge arbeidsplasser som tiltrekker, utvikler og beholder de beste folkene.