Definisjonen av en
god arbeidsplass
Når vi tenker på en god arbeidsplass, ser vi ofte for oss en organisasjon med flotte fordeler og fantastiske fester. Dette finnes riktig nok på mange av de velkjente, beste arbeidsplassene, men definisjonen av en god arbeidsplass omfatter mer enn bare frynsegoder. En god arbeidsplass handler også om tilliten de ansatte føler overfor lederne, yrkesstoltheten de opplever på jobb og hvor godt de trives sammen med kollegene sine.
Det er mer utfordrende å opprettholde tillit, stolthet og felleskap enn det er å dele ut frynsegoder, men alle organisasjoner som er villige til å jobbe med dette, kan få det til.
Den internasjonale standarden
Næringslivsledere, forskningsinstitusjoner og mange andre velger Great Place to Work® sin Trust Model© for å etablere den ultimate standarden for en god arbeidsplass. Vår årlige forskning er basert på data fra mer enn 12 millioner ansatte fra flere tusen organisasjoner av ulik størrelse, bransje og struktur i over 50 land.
Gjennom sertifiseringsprogrammet, listen over gode arbeidsplasser og rådgivningstjenestene bruker flere tusen organisasjoner hvert år denne modellen til å vurdere seg selv som arbeidsplass og måle seg opp mot verdens beste arbeidsplasser.
Hva er en bra arbeidsplass?
Gjennom mer enn 30 års forskning har vi funnet ut at mennesker opplever arbeidsplassen som god når de alltid kan
- stole på de som de jobber for
(vurdert gjennom ansattes oppfatning av troverdighet, respekt og rettferdighet, som beskrevet under) - er stolte av hva de gjør
- opplever felleskap med kollegene sine
Den ansattes syn: Great Place to Work® Trust Model©
Basert på definisjonen av en god arbeidsplass over har vi utviklet Great Place to Work® Trust Model©, vårt verktøy for å vurdere de ansattes opplevelse av arbeidsplasser rundt om i verden og grunnlaget for medarbeiderundersøkelsen Trust Index©.

Trust Model© består av disse fem faktorene:
Tillit: Troverdighet
Ansatte anser ledelsen som troverdig (pålitelig); vurderer ansattes oppfatning av ledelsens kommunikasjonspraksis, kompetanse og integritet.
Tillit: Respekt
Ansatte føler seg respektert av ledelsen; vurderer ansattes oppfatning av profesjonell støtte, samarbeid og involvering i beslutninger, og omsorgsnivået ledelsen viser for de ansatte som mennesker.
Tillit: Rettferdighet
Ansatte mener at ledelsens praksis og retningslinjer er rettferdige; vurderer upartiskhet og rettferdighet på arbeidsplassen.
Stolthet
Måler hva de ansatte føler om egen, individuell innflytelse gjennom jobben, stoltheten de føler tilknyttet teamets arbeid og stoltheten de føler for hele organisasjonen.
Kameratskap
Måler om de ansatte mener at organisasjonen har et sterkt felleskap der kollegene er vennlige, støttende og imøtekommende.
Lederens syn
Fra lederens perspektiv er en god arbeidsplass en arbeidsplass der ledere
- oppnår organisatoriske mål
- har ansatte som gir alt av seg selv
- jobber sammen som et team/familie i et tillitsfullt miljø
Gjennom arbeidet vårt har vi identifisert de ni områdene der leder og leders handlinger, atferd og kommunikasjon har størst innflytelse på tillitsnivået i en organisasjon. De er:
-
Ansettelse
Ansettelsesrutiner sørger for at nye ansatte passer inn i miljøet og tas vel imot.
-
Inspirasjon
Ansatte ser hvordan de bidrar til organisasjonens overordnede formål.
-
Kommunikasjon
Ledere kommuniserer ærlig og transparent.
-
Lytting
Ledere er tilgjengelige og oppfordrer de ansatte til å komme med innspill.
-
Anerkjennelse
Ansatte mottar jevnlig anerkjennelse for arbeidet sitt.
-
Utvikling
Ledere hjelper ansatte med å vokse profesjonelt og personlig.
-
Omsorg
Ansatte støttes som mennesker med liv utenfor arbeidsplassen, spesielt i nødsituasjoner. Arbeidsplassen er inkluderende og omfavner mangfoldig. Fordelene er betydningsfulle og skiller seg ut.
-
Feiring
Suksess på organisasjons- og avdelingsnivå feires regelmessig.
-
Deling
Belønninger for felles innsats deles likt blant alle som har bidratt til å produsere resultatene og deles med samfunn.